Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2013

Κολοσσοί σήμερα, ναζί κάποτε


Σήμερα είναι μερικές από τις πιο επιτυχημένες και πλούσιες εταιρίες του πλανήτη. Όμως εν πολλοίς οφείλουν την ανάπτυξή τους στους ναζί του Αδόλφου Χίτλερ. Συνεργάστηκαν μαζί τους και γιγαντώθηκαν χάρη στην ανάπτυξη του εθνικοσοσιαλισμού, μόνο που σε αντίθεση με τον ηγέτη της ναζιστικής Γερμανίας, έζησαν και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και ολοκλήρωσαν το σχέδιο κατάκτησης του κόσμου. Πάμε να δούμε μερικές από αυτές τις εταιρίες.

Adidas: Είναι άδικο που η Adidas είναι πρώτη στη λίστα μας αν και αυτό γίνεται αυστηρά λόγω αλφαβητικής σειράς. Ο Άντι (Άντολφ πριν την πτώση του Χίτλερ) Ντάσλερ ήταν μέλος του ναζιστικού κόμμματος, όμως ποτέ δεν ήταν τόσο ένθερμος υποστηρικτής του όσο ο αδερφός του, Ρούντι, ιδρυτής της Puma. Πάντως, είτε πίστευε είτε όχι στις ιδέες του εθνικοσοσιαλισμού, επωφελήθηκε από τους σκλάβους Εβραίους, κομμουνιστές και ομοφυλόφιλους που του έστειλαν τα Ες-Ες για να δοκιμάζει στους «στίβους αντοχής» τα παπούτσια του.

Allianz: Σήμερα, η Allianz είναι η μόνη εταιρία που συνεργάστηκε με τους ναζί και δεν το αρνείται. Στο site της μπορεί ο καθένας να βρει τη σχέση που ανέπτυξε με το καθεστώς Χίτλερ, με τον πρόεδρο της πολυεθνικής, Χένινγκ Σούλτε-Νόελ, να σημειώνει: «Αναγνωρίζουμε την ηθική μας υποχρέωση και δεν στρέφουμε την πλάτη στην ιστορία, ώστε να σβήσουμε τίμια και χωρίς υπεκφυγές τον πόνο των επιζώντων του Ολοκαυτώματος και των οικογενειών τους». Η Allianz αρνήθηκε να ασφαλίσει Εβραίους, κατάσχεσε τα χρήματα που της είχαν εμπιστευτεί, όμως, δέκα χρόνια αργότερα, η νέα της ηγεσία ήταν η μόνη που πλήρωσε ακέραιες τις αποζημιώσεις, χωρίς να διεκδικήσει μείωση έστω και ενός γερμανικού μάρκου.

Audi: Όταν ακόμα η εταιρία ονομαζόταν Horch/Auto Union και το R8 δεν υπήρχε ούτε στη φαντασία των ανθρώπων, το εργοστάσιο στο Τσβίκαου κατασκεύαζε κατ' αποκλειστικότητα τους κινητήρες για τα γερμανικά άρματα μάχης. Ωστόσο, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ουδέποτε χρησιμοποίησε σκλάβους στις γραμμές παραγωγής της.

Bayer: Η Bayer είναι μία από τις κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρίες του πλανήτη, πασίγνωστη ειδικά για την εφεύρεση της ασπιρίνης. Μόνο που μία άλλη εφεύρεσή της δεν ήταν άλλη από την ηρωίνη, ένα φάρμακο (ναι, ως τέτοιο πρωτοπλασαρίστηκε) έδινε σε όποιον το λάμβανε «ηρωικές ικανότητες». Αλλά ακόμα χειρότερο από αυτό (ή έστω ισάξιο) είναι το γεγονός ότι ο φαρμακευτικός κολοσσός συνεργάστηκε με τους ναζί, φτιάχνοντας το αέριο Zyklon B, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στους θαλάμους εξόντωσης εκατομμυρίων αιχμαλώτων. Δημιουργός του ήταν ο νομπελίστας χημικός Φριτς Χάμπερ, ο άνθρωπος που πέτυχε τη σύνθεση της αμμωνίας. Σημαντική λεπτομέρεια: ο Χάμπερ ήταν... Εβραίος και δεν γνώριζε ότι δέκα χρόνια μετά το θάνατό του, το δηλητηριώδες αέριο που ανακάλυψε, για να βοηθήσει τη Γερμανία στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, θα σκότωνε τους ομόθρησκούς του.

BMW: Δεν είναι μυστικό ότι μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η BMW ήταν εταιρία παραγωγής πολεμικών αεροπλάνων. Άλλωστε, το λογότυπό της είναι αποτύπωση του λευκού έλικα των αεροσκαφών με φόντο το γαλάζιο ουρανό. Κατά τη διάρκεια του πογκρόμ κατά όλων των μειονοτήτων, ο γερμανικός κολοσσός χρησιμοποίησε 50.000 αιχμαλώτους στις γραμμές παραγωγής του.

Fanta: Όταν η αμερικανική Coca-Cola Company αρνήθηκε στο γερμανικό παρακλάδι της να στείλει το μυστικό σιρόπι της Coca-Cola, αφού τα δύο κράτη βρίσκονταν σε πόλεμο, αποφασίστηκε η δημιουργία ενός νέου, του Fantastisch, ή συντομογραφικά Fanta. Μετά την επικράτηση των Συμμάχων, η Coca-Cola έδωσε συγχωροχάρτι στους Γερμανούς και υιοθέτησε τη συνταγή, δίνοντάς της... τροπική αύρα, ώστε να ξεχαστεί η ιστορία της.

Ford: Είναι παράξενο να συναντάται σε αυτήν τη λίστα μία αμερικανική εταιρία, αλλά ο Χένρι Φορντ, ιδρυτής της General Motors, ήταν παρασημοφορημένος από τον Χίτλερ ως κορυφαίος ξένος σύμμαχος του κόμματος. Φανατικός αντισημίτης, ο κύριος Φορντ ήταν ο μόνος που δημιούργησε οχήματα τόσο για τον Άξονα, όσο και για τους Συμμάχους.

Hugo Boss: Πρέπει να παραδεχτούμε ότι οι ναζί είχαν και γαμώ τις στολές. Υπάρχει ένας απλός λόγος. Τη Χιτλερική Νεολαία, τα Ες-Ες και τα Τάγματα Εφόδου, τα έντυνε αυτοπροσώπως ο Χούγκο Μπος, μέλος του ναζιστικού κόμματος από το 1928. Οκτώ χρόνια αφότου δημιούργησε την εταιρία του, υπέγραψε ένα ιδιαίτερα κερδοφόρο συμβόλαιο με τον Χίτλερ, κάτι που ανέβασε επίπεδο τα ρούχα του και έκανε το brand του διάσημο σε όλον τον κόσμο. Ο Μπος χρησιμοποίησε στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Μπος χρησιμοποίησε στο εργοστάσιό του κρατούμενους από στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γαλλία και στην Πολωνία.

ΙΒΜ: Από τους 6 εκατομμύρια δολοφονημένους Εβραίους στο Ολοκαύτωμα, σχεδόν οι μισοί ήταν Πολωνοί υπήκοοι. Σημαντικό μερίδιο στην... επιτυχία του γερμανικού πογκρόμ στο πολωνικό μέτωπο είχε η ΙΒΜ, η οποία δημιούργησε αποκλειστικά για την περίσταση μία πρωτοποριακή για τα δεδομένα της εποχής βάση δεδομένων (υποκλέπτοντας αρχεία τραπεζών και σχολείων), με τη βοήθεια της οποίας εντοπίστηκε το 95% των Εβραίων της χώρας και εξολοθρεύτηκε σχεδόν το 80%.

Kodak: Αμέσως μετά την άνοδο του ναζιστικού κόμματος στην εξουσία, το γερμανικό παρακλάδι της Kodak, έχοντας πρόεδρο τον μετέπειτα εγκληματία πολέμου Βίλχελμ Κέπλερ, απέλυσε όλους τους Εβραίους υπαλλήλους της, ενώ αργότερα έγινε η πρώτη εταιρία που δανείστηκε σκλάβους από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Nestlé: Το 1939, η Nestlé αποκλειστικό συμβόλαιο με το κόμμα του Αδόρφου Χίτλερ, ώστε να προμηθεύει τους Γερμανούς στρατιώτες με το 100% της παραγωγής της.

Novartis: Η Bayer δεν είναι η μόνη φαρμακευτική που συνεργάστηκε με τους ναζί. Το ίδιο έκανε και η ελβετική Novartis, ή ορθότερα η Ciba και η Sandoz, οι δύο εταιρίες που αργότερα ενώθηκαν για να δημιουργηθεί η σημερινή πολυεθνική. Η Ciba απέλυσε το 1933 όλους τους Εβραίους υπαλλήλους από τα γραφεία του Βερολίνου και τους αντικατέστησε με ξανθούς καθαρούς Γερμανούς. Την ίδια στιγμή, η Sandoz έκανε ακριβώς το ίδιο με τον πρόεδρό της. Στη διάρκεια του πολέμου, οι δύο «μαμάδες» της Novartis έφτιαχναν βαφές, φάρμακα και χημικά για τους ναζί.

Opel: Όσο και αν το αρνείται η Opel, ήταν η δημιουργός του πρώτου θαλάμου αερίων. Πρόκειται για το φορτηγό Blitz, το οποίο αντί να στέλνει έξω τα καυσαέρια, τα διοχεύτευε στην κλειστή καρότσα, όπου δεκάδες άνθρωποι στοιβάζονταν και πήγαιναν την τελευταία τους βόλτα.

Puma: Αν ο Άντι Ντάσλερ ήταν μία φορά ένοχος για τη σχέση του με τους ναζί, ο Ρούντι ήταν δέκα. Ένθερμος υποστηρικτής και στενός φίλος του Χίτλερ, ήταν ιδιαίτερα σκληρός και ένας από τους λόγους για τους οποίους χώρισε τα τσανάκια του με τον αδερφό του, ήταν επειδή ο Ρούντολφ έκρινε ότι ο Άντι ήταν κατ' επίφαση ναζί.

Siemens: Πριν αρχίσει τις μίζες και τα εν Ελλάδι σκάνδαλα, η Siemens έθετε τις υπηρεσίες της στη διάθεση του Φύρερ. Ασφαλώς ο κύριος Βέρνερ φον Ζίμενς ήταν ένας καθώς πρέπει κυριούλης, που άφησε τον μάταιο τούτο κόσμο πολύ πριν την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Ο εγγονός του όμως, ο Χέρμαν, ήταν ανάμεσα στους επιχειρηματίες που λάδωσαν κόσμο για να βοηθήσουν τον Αυστριακής καταγωγής στρατιωτικό να γίνει καγκελάριος και αργότερα έχτισε επί τούτου εργοστάσια δίπλα στα στρατόπεδα του Άουσβιτς και τους Μπούχενβαλντ, ώστε να αντλεί τσάμπα εργατικό δυναμικό. Και ο ίδιος ο Χίτλερ χαρακτήρισε τη Siemens εταιρία πρότυπο για τον γερμανικό λαό.

Volkswagen: Όταν φέρνει κανείς στο μυαλό του τον σκαραβαίο, ή το βανάκι της Volkswagen, το μυαλό πάει πιθανότατα στο Γούντστοκ, στον έρωτα, στο κίνημα των χίπις... Κι όμως, δεν θα έπρεπε. Ο Φέρντιναντ Πόρσε, επικεφαλής της Volkswagen και της Porche, γνώρισε τον Χίτλερ το 1934, για να συζητήσει μαζί του τη δημιουργία του αυτοκινήτου του λαού. Ο Χίτλερ ζήτησε από τον Πόρσε να του σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο με καμπυλωτή γραμμή, «σαν σκαθάρι». Και έτσι γεννήθηκε το Volkswagen Beetle. Δεν δημιουργήθηκε απλά για τους ναζί. Ο Χίτλερ ήταν ο άνθρωπος που το βάφτισε. Και φυσικά τέσσερις στους πέντε εργάτες στο εργοστάσιο του Πόρσε ήταν αιχμάλωτοι πολέμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναγνώστες