Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Αβγά σου καθαρίζουνε;

Επί χρόνια απορούσα με τη φράση "αβγά σου καθαρίζουνε". Εμένα η μάνα μου μού είχε καθαρίσει δεκάδες αβγά όταν ήμουν μικρός, όμως ποτέ δεν άρχισα να γελάω σαν τον χάχα. Και ναι αγαπημένοι μου αναγνώστες, βρήκα από πού προέρχεται η -ηλίθια αυτή- έκφραση. Και η ιστορία είναι γαμάτη. Ή μάλλον, όχι γαμάτη αλλά κορυφαία, καθώς για τη χρησιμοποίηση της λέξης γαμάτη, με μάλωσε η κορυφαία μου αδερφή. Φτου, πάλι τη λέξη "γαμάτη" τέσσερις φορές την έγραψα.

Μετά το σύντομο αυτό παραλλήρημα, ήρθε η ώρα να μοιραστώ μαζί μας την απέραντη γνώση μου. Είμαι μεγάλη ψυχή τελικά.

Λοιπόν, μεταφερόμαστε στα αρχαία χρόνια. Μία φορά το χρόνο, οι Ρωμαίοι τιμούσαν την Αφροδίτη και τον Διόνυσο με έναν πολύ παράξενο τρόπο. Κάθε 15 Μαΐου, ο λαός έβγαινε στις πλατείες και ο ένας πετούσε στον άλλο αβγά μελάτα! Κόπος ημερών της κάθε Ρωμαίας κότας χαραμιζόταν, αφού ούτε το κοτοπουλάκι θα γεννιόταν, ούτε κανείς θα γευόταν το αβγο (τουλάχιστον με τον πρέποντα τρόπο).

Χιλιάδες αβγά μπογιάτιζαν τις πλατείες και οι νοικοκυρές ξόδευαν ένα ΟΜΟ για να καθαρίσουν τα ρούχα του συζύγου. Αφήστε τους οδοκαθαριστές. Έπρεπε να φτύσουν αίμα για να καθαρίσουν την πόλη. Και να σκεφτεί κανείς ότι δεν ήταν μόνιμοι. Είχαν προσληφθεί με το πρόγραμμα stage.

Στη γιορτή δεν συμμετείχε μόνο η πλέμπα. Ανώτεροι υπάλληλοι, στρατηγοί, Ρωμαίες δεσποσύνες, ακόμα και αυτοκράτοες εκτόξευαν αβγά στις 15 Μαΐου. Μάλιστα, ο καθ' όλα λογικός νεαρός που έφερε το όνομα Νέρων, γουστάριζε τόσο πολύ την όλη φάση που πετούσε αβγά σε αξιωματικούς και φίλους καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Το έθιμο διατηρήθηκε μέχρι τα βυζαντινά χρόνια, όμως με μία σοβαρή παραλλαγή. Οι Βυζαντινοί ήταν τόσο μυγιάγγιχτοι που δεν ήθελαν να λερώνονται. Αν λίγος κρόκος έσταζε στα παπούτσια ενός άνδρα, αυτός πήγαινε και κλεινόταν σε μοναστήρι. Έτσι, οι συμμετέχοντες στον αβγοπόλεμο, έβραζαν τα αβγά σφιχτά, τα καθάριζαν και μετά πήγαιναν να διασκεδάσουν, καθώς τα ίδια πολεμοφόδια μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν πολλές φορές. Γελούσαν με την ψυχή τους και η φράση έμεινε στην ιστορία. Αν πάντως θέλετε τη γνώμη μου, αν δεν λερωθείς δεν έχει πλάκα. Romans rule!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναγνώστες